top of page

הצד המואר של ההרס העצמי


מה מחזיר אותנו שוב ושוב למערכות יחסים לא פונקציונליות? כאלו שבהן אנחנו יודעים כבר מראש שזה לא הולך לעבוד ועדיין אנחנו חוזרים, נמשכים כמו פרפר לאש. זו יכולה להיות מערכת יחסים אבודה שאנחנו נתקעים עליה ומנסים בכוח להחיות אותה מחדש, או דפוס של מערכת יחסים שמשחזרת את עצמה שוב ושוב רק עם פרטנרים שונים.

וזה גם לא חייב להיות מערכת יחסים. לפעמים אנחנו נמשכים לאש של מצבים הרסניים שכבר היינו בהם ויצאנו מהם חבולים ושבורים ועדיין יש משהו ששואב ומחזיר אותנו אל זירת האירוע.

יש שיקראו לזה 'הרס עצמי' אבל בהבנה שלי יש פה משהו אחר הרבה יותר נקי, הרבה יותר תמים, אולי אפילו ילדי. בעיניי יש פה ניסיון לתקן דווקא ולא להרוס.

המצבים האלו הם מצבים שיושבים על פצע כלשהו מן העבר. כאב פרטי שלנו, אֶבֶל פרטי שלנו, על אירוע כלשהו בחיינו בו קיווינו ורצינו לקבל משהו נפלא ולא רק שלא קיבלנו את אותו הדבר הנפלא, חטפנו גם מכה כואבת.

כבני אנוש אנחנו ממחזרים ומשחזרים מצבים כל הזמן. נראה לנו הרבה פעמים שאנחנו מתקדמים אבל בפועל אנחנו חוזרים לאותם מצבים שמתגלמים כל פעם בתחפושת אחרת.

הרי בנפשנו כולנו ילדים. ילדים שנולדו לעולם הזה עם לב פתוח ורחב, הרבה אמון ותמימות גדולה. ולאט לאט החיים תפחו על פנינו וחווינו אכזבות ודחיות וגינויים והקנטות כשמה בסך הכל רצינו? לשחק, להנות, להשתטות...רצינו שיהיה כיף. רצינו שתמיד יאהבו אותנו, שימשיכו להתפעל מאיתנו שיחשבו שאנחנו הדבר הכי נפלא בעולם הזה.

באופן בלתי מודע, אנחנו חוזרים לסיטואציות מכאיבות מתוך נסיון ילדי שלנו לתקן את מה שהתפקשש לנו בעבר. לעשות את זה אחרת הפעם, לזכות באהבה, להעלים את תחושת הגינוי או הדחייה ובאמת לנצח את זה הפעם. להיות אהובים, לאהוב את עצמנו, לברוא סוף טוב לסיפור.

השאלה שאנחנו צריכים לשאול היא:

מהו אותו אירוע מקורי?

מהי מערכת היחסים המקורית אותה אני מנסה לשחזר שוב שוב?

תת המודע שלנו מתנהג כאילו שקיימת מכונת זמן ובה ניתן לחזור אחורה, למחוק את הטעויות וליצור עתיד חדש. הוא חוזר ומנסה להחיות סיטואציה ולחיות אותה מחדש.

חבל רק שאנחנו לא כל כך מודעים למה שקורה וממש לא מצליחים לייצר משהו חדש.

נקודת המפנה שלנו היא הרגע בו אנחנו:

1. מזהים את האירוע או מערכת היחסים המקוריים אותה אנחנו משחזרים בהווה.

2. מקבלים את מה שהשתבש. מקבלים את העבר, את ה"טעות". מקבלים וממשיכים הלאה.

חדלים מהנסיון הבלתי נלאה שלנו להחזיר את הגלגל לאחור ולכתוב את סיפור חיינו מחדש ובכך לחיות שוב ושוב את אותה טעות או אותו כאב.

אם אתם מוצאים את עצמכם במצבים האלו תשאלו את עצמכם איזה אירוע בעברכם אתם מתקשים לקבל? אפשרו לעצמכם את הקבלה הזאת. היא הצעד הראשון בתהליך הריפוי שלכם.

קרן סרדס – ייעוץ רוחני ואימון אישי

050-4898408

128 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page